Vi lever i en digital tid, hvor de fleste af os er online det meste af dagen. Det foregår enten på computeren eller telefonen. Når det kommer til kommunikation, er der stor forskel på den måde, der skal kommunikeres på afhængig af, om du er online eller offline. Her er et par tips til at kommunikere effektivt online.
Konkurrencen er stor på nettet
Du kender det helt sikkert og ved, at det er rigtigt. Vi er online det meste af tiden, og vi bliver konstant distribueret for ny information via nettet. Det stiller store krav til virksomheder, som er synlige online og ønsker at sælge en vare herigennem. Dette skyldes, at nettet er hjemmebane for mange eventuelle konkurrenter, og dem, der vinder, er dem, der fører den bedste online kommunikation og formår at sælge varen.
Forskellen mellem tale og skrift
Som vi kender det andetsteds fra, er der forskel på, hvordan vi snakker, når vi taler med folk ansigt til ansigt i forhold til, hvordan vi formulerer os på skrift. Når vi taler med andre mennesker, foregår det ofte på en mere uformel måde, hvor vi taler frit. Anderledes forholder det sig, når der kommunikeres på skrift. Her skal vi tænke over ordvalg, hvordan budskabet skal ud så det ikke misforstås og samtidig have styr på grammatikken. Hvis du som virksomhed er synlig på nettet men ikke formår at kommunikere på en hensigtsmæssig måde, vælger kunder dig fra.
Tips til bedre online kommunikation
Først og fremmest er det vigtigt, at du formulerer dig så kort og præcist som muligt. Det skal være klart for kunden, hvad du som virksomhed tilbyder, så han eller hun ikke skal bruge unødigt meget tid på at forstå, hvor du vil hen. I denne sammenhæng er det ligeledes vigtigt at kommunikere på et letlæseligt sprog. Herudover skal du være opmærksom på stave- og taskefejl, fordi det kan få jer som virksomhed til at fremstå uprofessionelt. Læs flere gode råd her.