I Danmark er vi vilde med teknologi og gadget, og hvis man begynder at tælle inde i hovedet, så tænker jeg man rammer et forholdsvist højt tal. Her tænker jeg den gennemsnitlige bruger af mobiltelefoner, tablets, fladskærme, smartwatch osv. Hvis vi prøver at koncentrere os om mobiltelefoner, og markedet herhjemme i Norden. Så vil vi groft sagt skelne mellem iPhone eller ikke iPhone. Markedet har vist sig at være stort set 50/50, så Apple formår at forføre os danskere. Jeg vil i det følgende tegne et billede af hvordan de globale markedsdele forholder sig. Hvornår har du sidst kigget på dit Mobilabonnement?
Top 7 listen over største brands på verdensplan
Vi starter fra bunden af, så spændingen forbliver intakt.
- pladsen tilhører LG. Det koreanske mærke, har en markedsandel på 4%. Deres største markeder er Asien samt Europa.
- pladsen går til et mærke, som nok de færreste kender til. Xiaomi er et kinesisk mærke der fylder 6,6% af markedet. Deres marked er mest baseret på Kina og indien.
- pladsen er endnu et kinesisk brand. Vivo som koncentrerer sig i det indiske marked. Deres andel ligger lige en my over konkurrenten Xiaomi.
- Oppo er endnu et kinesisk brand som lander på 8,4%. De snupper 4. pladsen og opererer i Indien.
- Nu bliver det spændende. Nummer 3 på listen er Huawei. Et fremtonende kinesisk firma med en andel på 20%.
- På 2. pladsen ligger den amerikanske gigant. På trods af mindre andele på verdensplan end Huawei, er de stadig den største bejler til 1. pladsen. Deres andele er på 11,2%.
- Ikke overraskende så tager det koreanske firma Samsung 1. pladsen med over 22% markedsandele.