Når virksomheder har været med i enten en nyhedsartikel i en af landets mange dagblade eller har deltaget i et tv-program, er det nærliggende for virksomheden og dens ansatte at dele informationen om dette til sine følgere, kunder og potentielle kunder. Hvis virksomheden derimod har deltaget i programmer som eksempelvis Operation X – mere eller mindre frivilligt – er det langt de færreste virksomheder og ansatte, som har lyst og mod på at sprede budskabet til omverdenen.
Men er historien positiv, er det bare med at få spredt budskabet hurtigst muligt, da nyhedsværdien hurtigt daler, og disse artikler eller programmer er mere eller mindre gratis markedsføring.
Har du hørt om hende der Løvens Hule?
Er man aktiv bruger af LinkedIn eller Facebookgrupper omhandlende virksomheder og iværksætteri, kan man næsten ikke undgå at læse om de mange deltagere, som hver eneste sæson besøger studiet og de fem løver for at sælge deres idéer. En af den seneste sæsons deltagere var en ung kvinde, som solgte bl.a. engangsservice. Hun var overalt op diverse platforme dagene op til og efter programmet blev sendt i tv’et. Selvom hun solgte mere end engangsservice, så var det denne type produkter, der for alvor solgte idéen til løverne.
Årsagen til, vi har taget dette eksempel med, er for at beskrive, hvordan man kan blive eksponeret i stride strømme, hvis man deltager i et tv-program, der har mange seere, og som har nogle prominente personligheder med.
Så uanset om du sælger engangsservice som virksomheden Dreamshop2u.dk, eller om du har udviklet en ny og revolutionerende klemme, kan du få en masse gratis omtale ved at være med i avisartikler eller tv-programmer. Det handler om at smede mens jernet er varmt og få spredt budskabet om den gode historie, mens der stadig er en nogenlunde nyhedsværdi i historien – så skal rækkevidden nok vokse støt af sig selv.