Spørsmålet om hvordan Google ser på forskellige faktor, inden for søgemaskineoptimering, er et rigtig godt spørgsmål som rigtig mange onlinemarkedsføringsfirmaer, prøver at finde svar på. Der er ingen der ved det præcist, men gennem årene har man kunne finde frem til forskellige faktorer som spiller ind. En af dem er forholdet mellem tekst og kode på din hjemmeside. I dette indlæg til vi give dig indsigt i at forstå hvordan det hænger sammen – læs med her.
Før i tiden var det en klar rankingsfaktor, men billedet ser anderledes ud i dag. I branchen kaldes udtrykke “text-to-code ratio”, hvilket er den term du skal som der bliver omtalt på Google. Text-to-code ratio den procentvise andel af teksten i forhold til kode på siden, altså forholdet mellem tekst og kode. Når du skal have nyt website, er det vigtig at du fra start tager stilling til hvad siden skal omhandle. En god tommelfingerregel er at bruge så lidt kode som overhovedet muligt, når du udvikler dit website, da du på den måde opnår du det hurtigste og mest brugervenlige website.
Vil Google have Tekst eller kode?
Det er der ikke et endegyldigt svar på. Brugeroplevelsen spiller stor rolle i dag, i forhold til de sidste mange år. Mængden af kode, kan derfor komme til at spille en faktor, da for meget kode i forhold til tekst, kan resultere i en langsom hjemmeside og dermed en dårlig brugeroplevelse. Jo kortere tid en besøgende er på en underside, efter vedkommende klikker videre fra Google, betyder højere afvisningsprocent. Derfor kan siden over et stykke tid få en lavere CTR, som netop er en rankingfaktorer. Lagerhotellet Nettolager.dk, som bla. udlejer lagerhotel i Odense, er et godt eksempel på at text-to-code ratio ikke behøver at spille en stor rolle. De har på siden også gjort meget ud af at gøre navigationen nem og overskuelig. Ligeledes er man som bruger ikke i tvivl om hvor man skal finde informationer om de forskellige lagerhoteller henne. Virksomheden er tilstede i hele danmark, hvilket bliver vist nemt og enkelt på et danmarks kort.