For at komme til top i Googles søgeresultater er der mange tråde som skal trækkes i. En af den primære blokke indenfor SEO er linkbuilding, som i bund og grund går ud på at skaffe links ind til ens egen side. Linkbuilding har i mange år været en stor faktor for at komme i til tops i søgemaskinerne, og er simpelthen en nødvendighed for at Google betragter din side som vigtig. En anden ting som næsten er ligeså vigtig, er struktureret data også kaldet Schema. I dette indlæg vil vi kigge på hvad Schema egentligt er og hvordan denne rabatside har fundet vej til toppen i Google.
Struktureret data også kaldet Schema, er en måde at tagge vigtig data op på, så Google bedre kan læse dataen og bliver gjort opmærksom på hvad der er ekstra vigtigt. Her er et eksempel på et søge resultat på en Google søgning på “babygear rabatkode” , som viser at rabatbanditten.dk ligger nummer 1. Se siden her.
Her ses det hvordan forskellige datoer vises i et almindelig organisk søgeresultat. Datoerne er tagget op med schema, og tagget med “saleevent”. I et normalt søgeresultat også kaldet SERP, som står for search engine results page, består af følgende: Øverst en meta titel som er markeret med blå. Under den er den direkte URL(hjemmeside adressen) til siden som der linkes til. Sidst er det så meta beskrivelsen som kan indeholde emoji og tekst på til 900px, hvilket svarer til cirka 160 tegn. Med korrekt opsat schema får du altså mulighed for at få 2 linjer tekst mere i SERP.
Der findes et utal af schema markeringer, og en anden som gør sig godt i SERP er at tagge “ratings” op. Rating vises med gule stjerner og skaber godt blikfang.
Flere undersøgelser viser at jo mere tekst der vises i SERP, jo flere kliks. En stor faktor for at rangere godt i Google er også at folk besøger din siden og syne om indeholdet. den snak vil vi tage i et andet indlæg.