Forside Tekstforfatning Tekstforfatning: Hemmeligheden bag den gode tekst, der får læseren til at handle

Tekstforfatning: Hemmeligheden bag den gode tekst, der får læseren til at handle

227
0
DEL

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Se her, hvordan du skriver en god tekst, der får læseren til at handle.

Vi har travlt, når vi færdes på nettet. For travlt til at læse kedelige tekster, der fylder mere, end de burde. Vil du bryde igennem muren af støj – og dermed direkte ind i deres underbevidsthed – er det nødvendigt, at du ved, hvordan du skriver tekster, der bliver læst. Det handler om mange ting: sproglige virkemidler, psykologisk forståelse og korrekt sprogbrug samt gammatik. Se her, hvordan du skærer ind til benet.
Når du formulerer tekster til nettet, er det nødvendigt, at du ifører dig arbejdstøjet. Du skal ned på det niveau, hvor formuleringer og ord er noget, man nørkler med og funderer over – og ikke bare noget, der skal overstås. Drop de højtragende kommunikationsstrategier og den intetsigende business-lingo.

Sprog

Det er nødvendigt, at dit sprog er aktivt, direkte og letforståelig, hvis du gerne vil fange brugeren. Det skal være så kortfattet, som overhovedet muligt. Glem de snørklede sætninger, men sig det, du vil, og intet mere.

#1: Skriv dine tekster direkte til læseren

Du, dig og din er sådan, du tiltaler den besøgende. Skriver du direkte til modtageren, får du hende med i teksten. Det, du skriver, er om hende. Vi er det vigtigste i vores eget liv, og vi kæmper en brav kamp for at blive inkluderet. Så inkludér din læser. Tag hende med på din rejse.
Din læser er ligeglad med dig. Hjælp hende med at få løst sit problem.

#2: Skær fedtet fra

Du bør altid skære de unødvendige ord fra. Det lyder indløsende, men det er svært. Vi har travlt, så gør din tekst så kort som muligt. Du gider heller ikke at læse fylde. Eller spise en bøf fyldt med brusk. Der skal kød på.

#3: Drop fagtermerne

Forstår dine kunder, hvad du siger? I de fleste brancher er der ord eller floskler, det ikke nytter at nævne for udefrakommende. Fjern dem.

#4: Læs dine tekster igennem én gang til

Sproglige fejl ødelægger din tekst og får dig til at fremstå uprofessionel. Er du ikke selv god til at sætte komma, så betal dig fra det eller alliér dig med en, der er.

#5: Formulér et klart budskab

Før du påbegynder skrivearbejdet, bør du skrive ned, hvad det er, du gerne vil sige. Hvad er formålet med din tekst, og hvem er modtageren? Hvad vil du gerne have læseren til at gøre, når hun har læst den?

#6: Skriv det vigtigste først

Det er nødvendigt, at du skriver det vigtigste budskab først, så læseren ved, hvad hun kan forvente, hvis hun læsere videre. Derfor er det også en god idé, hvis du skriver din indledning til sidst.

EFTERLAD ET SVAR