Forside Generelt Derfor er markedsføring anderledes i Tyskland

Derfor er markedsføring anderledes i Tyskland

295
0
DEL
Derfor er markedsføring anerledes i Tyskland

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Tyskland har over 80 mio. indbyggere og over 3,5 mio. virksomheder – derfor har Tyskland utrolig meget potentiale at byde på. Tyskland er et købestærkt land, der har en konservativ tilgang til digital markedsføring, og derfor kan Tyskland være et meget interessant marked at promovere sine produkter på. Kultur- og regionsforskelle samt regler for markedsføring kan ofte skabe forvirring – derfor kan du med fordel få eksportrådgivning og hjælp til udarbejdelse af markedsføringsstrategi for det tyske marked for at opnå succesfuld indtrængen.

Tilpas din webshop eller hjemmeside til din tyske målgruppe

Internettet har, som bekendt, ingen landegrænser. Her kan sproget dog være en barriere. Men det handler om mere end bare en oversættelse af din webshop fra dansk til tysk – webshoppen skal også tilpasses den rigtige målgruppe.

Før det første skal der vurderes, om man ønsker at være en outsider eller en tysk spiller på markedet. Som en tysk spiller bør der oprettes et tysk selskab, et tysk domæne, et tysk telefonnummer og en tysk adresse. Et tysk selskab vil styrke tilliden til din webshop.

Al kommunikation bør desuden foregå på tysk – herunder fejlfrit tysk, og kommunikationen skal være tilpasset de kulturelle og regionale forskelle. Dette vil give et indtryk af en lokal shop. Tysk kundeservice kan uden tvivl også anbefales, og bør varetages af personer, der både taler og skriver flydende tysk. De regionale forskelle er store, og det er derfor vigtigt at man gør det klart, hvem man ønsker at henvende sig til.

Tyskerne arbejder 40 timer om ugen og forventer at webshops er til at komme i kontakt med i deres fritid. Det betyder, at du er nødt til at imødekomme din målgruppe med nogle favorable åbningstider så som åben kundeservice fra kl. 10-19.

Brugen af kreditkort er ikke nær så udbredt I Tyskland, som i Danmark, men den bliver dog mere og mere udbredt. PayPal og Sofortüberweisung er de mest udbredte betalingsformer på webshops i Tyskland og forventes også at blive de fremtidige mest benyttede betalingsformer.

Tyskerne er ikke nær så villige som danskerne til at betale for fragt på købte varer på internettet. Derfor kan det være altafgørende for salget af dine produkter at mindske fragtpriserne så meget som muligt. Der skal desuden også udarbejdes en returpolitik, som skal være så kundevenlig som muligt.

Du bør få et impressum, der er en skriftlig juridisk redegørelse for ejerskab og forfatterskab af bl.a. bøger, magasiner, aviser og vigtigst af alt din hjemmeside. En impressum-side er også med til at give brugeren tillid til din virksomhed.

En stærk og gennemtænkt markedsføringsplan

Tyskerne er langt mere formelle i både påklædningen og i sproget sammenlignet med danskerne. Som tidligere beskrevet, så bør al kommunikation til din tyske målgruppe foregå på tysk, og det er vigtigt, når du markedsfører dig til en tysk målgruppe i du-form, at du benytter Sie-form på tysk.

Ligesom i Danmark, handler markedsføring i Tyskland om at være til stede, hvor din målgruppe befinder sig. Det kan dog være en udfordring, da der er forskel på, hvilke medier, danskerne og tyskerne benytter mest. 7 ud af 10 voksne i Tyskland har adgang til internettet og bruger mere end 2,5 timer online hver eneste dag. Bare på Facebook ses en forskel på 3 mio. danske brugere og ca. 27 mio. tyskere. LinkedIn er ikke så udbredt i Tyskland, som i Danmark, men her bruges Xing især i stedet for. Tyskerne er desuden også hyppige brugere af Twitter, sammenlignet med danskerne. Ligesom i Danmark, handler markedsføring i Tyskland om at være til stede, hvor din målgruppe befinder sig. Det kan dog være en udfordring, da der er forskel på, hvilke medier, danskerne og tyskerne benytter mest.

Der er desuden en række lovgivningsmæssige regler, der skal overholdes, når du markedsfører dig til en tysk målgruppe. I Danmark bliver vores markedsføring håndhævet af forbrugerombudsmanden. I Tyskland er det en kombination af forbrugerorganisationer, private virksomheder – heriblandt potentielle konkurrenter og institutioner, der har ansvaret for området.

Hvis du ønsker at markedsføre dig over for en tysk målgruppe er det derfor væsentligt, at du udarbejder en stærk og gennemtænkt markedsføringsplan samt overholder regler og love i landet, da det ellers kan ende med at blive en dyr fornøjelse. Det kan derfor anbefales, at du får den nødvendige hjælp fra en partner til at indtræde på det tyske marked.

EFTERLAD ET SVAR