Forside Markedsføring Virker QR-koder?

Virker QR-koder?

163
0
DEL
QR kode

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

En QR-kode kan sammenlignes med en stregkode. Selve navnet kommer fra det engelske udtryk Quick Response, som betyder hurtigt svar – og det er lige præcis dét du får fra en QR-kode. For at kunne læse en QR-kode kræver det en speciel app, som kan læse koderne. Du scanner koden ved at anvende mobiltelefonens kamera, og i løbet af ingen tid har du fået adgang til speciel information, en hjemmeside eller lignende. Afsenderen af QR-koden bestemmer helt selv, hvor kunden sendes hen ved at scanne koden. Mange virksomheder anvender QR-koder til at sende modtageren hen til en speciel kampagneside, deres hjemmeside, Facebookside eller lignende.

Sådan fungerer QR-koder

Hvis din virksomhed ønsker at anvende QR koder som en del af jeres markedsføring, kan det være en rigtig god idé, hvis I anvender det på den rigtige måde. Koderne er gode til at skabe en forbindelse mellem trykte og digitale medier. QR-koderne findes ofte i trykte medier, og ved at scanne koden, bliver modtageren sendt videre til digitale medier. QR koder er en god idé for virksomheder der ønsker at reklamere i trykte medier, men som samtidig ønsker trafik på deres digitale platforme.

En af ulemperne ved QR-koder er dog, at langt fra alle mennesker har en QR-scanner app på deres telefon. Dette kan være en ulempe, da nogle af dine kunder måske ikke har kendskab til konceptet og derfor ikke kan blive påvirket af din markedsføring. Selvom QR-koder har været fremme i flere år, er der fortsat en del befolkningen som ikke kender til konceptet.

Sådan anvender I QR-koder

Hvis din virksomhed har valgt at anvende QR-koder som en del af jeres markedsføring, er det en god idé at tage stilling til følgende råd:

Inden du kaster dig ud i at producere en QR-kode, er det vigtigt at overveje, om din udvalgte målgruppe kender til konceptet med QR koder. Hvis ikke, kan det være en rigtig dårlig idé at vælge denne slags markedsføring, da det ikke vil have nogen effekt.

Du skal overveje nøje, hvilken landingsside QR-koden skal føre til. Denne side skal fungere på mobile platforme, da de fleste scanner fra deres mobiltelefon. Siden skal have et klart budskab, så folk får en god grund til at scanne koden.

Vælg de rette steder at markedsføre

Hvis du ønsker at de rette personer skal se din QR kode og scanne den, er det meget vigtigt at placere dine QR koder de helt rigtige steder. Derfor bør du kende din målgruppe godt, før du skal vælge placering af koderne. Hvis du ved at din målgruppe er daglige læsere af avisen, kan det være en god idé at placere koden i avisen. Hvis du for eksempel sælger e-cigaretter, nikotinplastre eller lignende, kan du vælge at placere din QR kode på udendørs askebægre. På den måde er du sikker på at din ønskede målgruppe får øje på din QR kode, så du får mest muligt ud af din markedsføring.

EFTERLAD ET SVAR